Berichten uit de hoogte

Nazomer

Hier is het nog steeds heerlijk BBQ-weer! Alleen rijg je rijst zo moeilijk aan een spies. Dus vermaken we ons maar met ander voedsel en heel veel buitenactiviteiten. Deze keer: van watervallen springen, stiekem trouwen, traplopen, kleine godinnetjes, pre-parties, politiek en ook nog wat over werk. Een variëteit van onderwerpen, de één nog interessanter dan de ander. Leest u mee!

Adventure, excitement, and really wild things!

7 september was het zover: één jaar officieel stiekem getrouwd! En dat moest natuurlijk gevierd worden! Daarom hebben we een korte trip gemaakt naar The Last Resort. Dit ligt vlakbij de Tibetaanse… pardon, Chinese grens en leent zich uitstekend voor allemaal spannende avonturen. Bizar gelegen op een steile helling met dramatische uitzichten op de Bhote Koshi rivier. We hebben ons tegoed gedaan aan een middag canyoning, een dag mountain biking naar de Tibetaanse… pardon, Chinese grens, en een dag enorm relaxen. Het eerste hield in dat we gehuld in wetsuit door watervallen zijn gaan abseilen. Kicken! De hoogste was toch wel 45 meter. Fietsen viel vooral op de heenweg wat tegen gezien de steile stukken omhoog, waarmee één van ons wat meer moeite had dan de ander. De Tibetaanse… pardon, Chinese grens is meer een soort drukke truckstop. De befaamde Friendship Bridge waarvan het midden de grens markeert tussen de twee landen is eigenlijk best een lelijke brug. En je mag er dus geen foto’s nemen als toerist. Komend uit het Land van Geen Idee hebben we wel een nietsvermoedende militair met veel strepen op zijn schouders gevraagd of hij een foto van ons wilde nemen. Wat hij ook wilde, tot hij vriendelijk werd verzocht door de grenswachter dat niet te doen. Dorieke gooide toen nog wat olie op het vuur door aan diezelfde grenswachter te vragen of dit de grens met Tibet was, waarop deze Stoïcijns “China.” antwoordde. Toen was het wel weer tijd om terug te fietsen. Naar beneden. Heerlijk. Onze laatste dag bestond vooral uit lezen op verschillende mooie plekjes die The Last Resort rijk is. En we waren ongeveer de enige, dus geen kuilgravende Duitsers.

Uit de kast

Inmiddels zijn wij erachter dat er in Nepal ook regelmatig stiekem getrouwd wordt. En dat is ook best makkelijk hier; je gaat naar een tempel, laat een heiligman een rode stip op je hoofd zetten en je bent getrouwd. Zonder getuigen. Officieel. Foto maken ervan en afdoende bewijs. Veel jongeren doen dit om te ontkomen aan een gearrangeerd huwelijk, wat nog steeds de meest voorkomende huwelijksvorm is in Nepal. De populariteit van zogenaamde love marriages neemt wel toe, met name in de steden. Hierbij kies je dus je eigen partner, terwijl bij een arranged marriage je ouders iemand voor je kiezen uit je eigen kaste. Jawel, daar is dat sociale systeem weer wat nog steeds zo veel invloed heeft op het dagelijks leven in Nepal. Trouwen met iemand uit een lagere subkaste binnen je eigen kaste kan nog net, maar met iemand uit een lagere kaste trouwen is echt not done. Als je dat wel wilt is een love marriage je enige optie. Wij horen u denken “Nou en? Wat maakt dat nou uit?”. Welnu, dat maakt hier een hoop uit. De schande die geassocieerd wordt met een huwelijk tussen twee verschillende kaste is zo groot dat jongens en meisjes worden verstoten uit hun familie en dorp, dat ze worden vastgebonden in huis na een goed pak slaag terwijl hun partner tot moes wordt geslagen, dat hele dorpen elkaar te lijf gaan, dat er zelfs moorden worden gepleegd.

Geprikkeld? Meer weten? Een VSO vrijwilliger heeft een documentaire gemaakt over dit onderwerp: huwelijken van jongeren uit verschillende kasten en alle problemen die dat kan veroorzaken. Deze documentaire is te koop voor 10 Euro per dvd. Het geld wordt gebruikt om te documentaire nog verder te laten “pimpen” door professionele editors zodat hij naar verschillende filmfestivals kan worden ingezonden. Uiteindelijk doel is bewustwording waarmee geweld wordt uitgeband en persoonlijke vrijheid wordt gecreëerd. Overigens is de huidige versie al helemaal af en erg interessant om naar te kijken.

Bestellen gaat als volgt: stuur Dorieke een e-mail (doriekelooije@hotmail.com) waarin je je postadres vermeldt en aangeeft hoeveel dvd’s je wilt bestellen. Maak vervolgens dat aantal x 10 Euro over op rekeningnummer 707628164 t.n.v. D. Looije. We zorgen dan dat de dvd’s binnenkort bij je terecht komen. Houd rekening met enige bezorgtijd aangezien de Nepalese PTT niet bijzonder effectief is. Dank!!

Run Forest!

Karel heeft zich in een moment van complete verstandsverbijstering opgegeven om mee te doen aan een hardloopwedstrijd; de Shivapuri Vertical Kilometre Race. Zoals de naam al enigszins doet vermoeden betreft dit een race waarbij je 1.000m op en 1.000m neer rent, verspreid over een horizontale afstand van 10km. En hij heeft het overleefd! Mooie locatie in het Shivapuri National Park net buiten Kathmandu. Glibberig als aal (Aal?) en gemiddelde stijging van 25% dus best heftig. Het jammere is dat op 200m van de finish Karel rechts ging in plaats van de juiste weg links. Hierdoor heeft hij nog 3,5km extra afgelegd wat een dik half uur kostte. Maar desondanks nog niet als laatste gefnished! Plaats 87 van de 98. De winnende tijd was overigens 1 uur en 15 minuten door Bed Bahadur Sunuwar, wat echt waanzinnig snel is. Ook deed er een man mee die in het Guiness Book of Recors vermeld staat als de man die als snelste de Mt. Everest heeft beklommen. Dat brengt zaken gelukkig allemaal enigszins in perspectief. Maar als voormalig dikke bankier is Karel best trots op zijn prestatie.

Girls only

Zoals reeds aangekondigd in het vorige bericht is het festivalseizoen in volle gang, met als eerste grote festival Teej; een feest speciaal en alleen voor vrouwen. En dat in een cultuur die zo gericht is op mannen. Wow zou je denken! Een beetje verder vragen zet alles weer in perspectief; vrouwen vieren 3 dagen feest, maar moeten die dagen wel vasten voor de gezondheid van hun man, of als ze die niet hebben alvast voor een mogelijk toekomstige man… Heb je een feest, mag je niks eten en drinken!

Gelukkig is er een oplossing voor gevonden. Voorafgaand aan de officiële Teej zijn er allemaal pre-parties, waarin het draait om dansen, zingen, lol hebben en heel veel lekker eten en drinken. Superleuk! De dag voor Teej vertrekken alle vrouwen naar hun ouderlijk huis. Samen met moeder, zussen, nichtjes en vriendinnen wordt dan de hele nacht gefeest en gegeten. Tot 12 uur, en dan is de fun voorbij en begint het vasten.

Voor de pre-parties was Dorieke ook uitgenodigd. En dat was een geweldige gebeurtenis. Allereerst de aanschaf van een sari, een rode want zo hoort dat als je getrouwd bent. Maar welke kies je… alles ziet eruit als Kerstmis; met rood, groen en gouden glitters. Vervolgens komt het obstakel: hoe trek je deze sari aan? Gelukkig wilden collega’s en vrienden maar al te graag helpen. En ze vonden het allemaal prachtig, zo’n lange blanke die eindelijk eens normale kleren aanhad. En voor degene die het nog niet wist: diverse bronnen bevestigen dat Dorieke heel goed kan dansen. De flash mob heeft gewerkt!

Goddelijk

Terwijl het Westen de aanslagen op het WTC in New York herdacht, was het afgelopen 11 september Indra Jatra in Nepal. Weer een feestdag, jawel! Deze keer om de regengod Indra te eren. Het bijzondere aan deze dag is dat het één van de zeldzame gelegenheden is waarop de Kumari – de levende godin – aan het publiek wordt getoond. De Kumari is een jong (prepuberaal) meisje uit een bepaalde kaste waarvan men gelooft dat ze de belichaming is van de goddelijke vrouwelijke energie. Jawel. Er zijn er meerdere, maar de beroemdste is die van Kathmandu. Ze wordt op erg jonge leeftijd na een zeer rigoureus selectieproces geïnstalleerd en vanaf dat moment is een paleis op Durbar Square haar huis, mogen haar voeten de grond niet meer raken en ziet ze naast haar verzorgers bijna niemand meer, familie inclusief. Behalve op bijzondere feestdagen zoals deze, wanneer ze op een troon door de stad wordt gedragen en duizenden, duizenden mensen erop afkomen om een glimp van haar op te vangen. Zo ook wij. De Kumari hebben we niet gezien, maar wel heel veel mensen die aan tempels hangen! De Kumari wordt trouwens van haar taak ontheven op het moment dat ze ongesteld wordt (want dan verlaat de goddelijke vrouwelijke energie haar). Ben je dus ongeveer 12, heb je je hele leven binnen doorgebracht zonder contact met anderen en je hebt nauwelijks lichaamsbeweging gehad. En dan moet je de weide wereld in. Beetje als Westerse kinderen die voor het eerst naar de middelbare school gaan, alleen dan zonder Playstation-verleden. Elke ex-Kumari krijgt wel haar leven lang na haar Kumari-bestaan een staatspensioen. En u dacht dat de Grieken vroeg stopten met werken.

Plan

Wat, waarom, hoe, wie en wanneer. Vragen waarvan de antwoorden het strategisch plan vormen. Antwoorden waarnaar Dorieke sinds week 1 van haar placement naar op zoek is. En nu een jaar later zijn de eerste drie vragen beantwoord! Het duurt even, maar dan heb je ook (bijna) wat. Een plan dat het management team zelf bedacht heeft en waarvan het dus ook daadwerkelijk weet wat erin staat! Geduld is een schone zaak en wachten wordt beloond. Althans… als het plan nu ook echt uitgevoerd gaat worden. Het verkrijgen van de antwoorden op de laatste twee vragen, daar ligt de volgende uitdaging. Vooral de wie-vraag is erg interessant aangezien in Nepal iedereen de neiging heeft naar elkaar te wijzen wie wat moet doen en mag beslissen. Niemand neemt verantwoordelijkheid op zich. Ook de directeur niet… Lastig, en wat doe je eraan? Een goed gesprek, voorbeelden geven hoe het ook kan, boos worden? Wat is de beste strategie? Dat is de eerstvolgende vraag die Dorieke moet beantwoorden. We gaan lekker door!

Wetloop

De deadline voor de grondwet is wederom met drie maanden verlengd. Het zou 31 augustus aflopen maar dat wordt dus nu eind november. Maar, dit schijnt dan nu echt de laatste keer te kunnen zijn dat het verlengd wordt. Dat mag ook wel na negen keer. Sinds 2008 zijn ze er al mee bezig en na 2 jaar was het enige resultaat dat men het eens was over de naam (“Grondwet van Nepal”). Boze tongen beweren dat de politici alleen maar bezig zijn om hun eigen positie te behouden (want, geen grondwet = geen verantwoordelijkheid). Maar, er zijn nu geen mazen in de wet meer die een verdere vertraging legitimeren. Ik vroeg aan iemand “Dus wat als er eind november geen grondwet is?”. Dan wordt Nepal een failed state, voor zover het dat nu al niet is. De belangrijkste consequentie daarvan is dat donorgelden kunnen worden ingetrokken aangezien donoren niet aan failed states willen / mogen geven. En met een slordige 25% aandeel van donorgeld in het jaarlijks landbudget is men daar in Nepal wel gevoelig voor. Er staan nu nog 15 punten ter discussie voor de grondwet, waarvan de belangrijkste de positie van het Maoïstische rebellenleger is dat sinds 2008 niet meer vecht maar nog wel bewapend in diverse kampen verspreid over Nepal is gestationeerd. Wij vermoeden dat er op 30 november 23.59u op miraculeuze wijze witte rook uit het parlement komt en de partijen eensgezind tot een oplossing zijn gekomen. Die waarschijnlijk weer halfslachtig is. Tot die tijd bestaat er verwarring.

Gevolg van het verzetten van de grondwet deadline is dat we weer een nieuwe president hebben. De oude had namelijk beloofd af te treden als er voor 31 augustus geen resultaat was geboekt. En zo geschiedde. Onze nieuwe president – Dr. Bhattarai – is een Maoïst die wordt geroemd om zijn praktische aanpak en vermogen om geen bullshit te accepteren. We zullen zien. We hebben ook weer een team van nieuwe ministers, dus het lobbyen voor Karel’s waterkrachtcentrale heeft ook een nieuwe focus. De staatsecretaris van Energie is tevens de bestuursvoorzitter van de NEA – het elektriciteitsdistributie monopolie van Nepal, dus een invloedrijk man. Niet heel handig als deze positie om de 3 maanden wisselt, maar ook dat, zo zegt men hier, is Nepal.

Overige zaken

Oktober feestmaand is aanstaande! Festivals leggen het hele land lam, wij gaan op trekking, Dorieke’s zusje komt en Karel’s ouders ook! Jeuj!!

Karel mag zich inmiddels lead singer en gitarist van de band Pointless Fish noemen. Zodra Wembley is geboekt zullen we kaartjes aanbieden op deze site. Tot die tijd zullen er wellicht wat YouTube links gepost worden.

Na de laatste Hash heeft Karel een nieuw record aan bloedzuigers gevestigd: 7 per voet. Wat natuurlijk wel weer een mooi aantal is.

Volgende keer weer nieuwe spannende verhalen uit den verre! Leest en reageert!

peetje

Ik geef jullie bij deze op voor de dam-tot-dam-loop 2013, eitje zonder die bergen en met deze training!!

weer een heerlijk brak-zondagmiddag-op-de-bank verhaal en foto's, bedankt!! kuss

Astrid

Heerlijk weer om te lezen, effies tussen door gewoon omdat het kan.

zusje

ze komt, ze komt!

Folkje

Ha, altijd al geweten dat Dorieke eigenlijk een enorme conflict-escalator is. Gelukkig maar dat de grenswachter te stoicijns was om achter toeristen op een fiets aan te jagen. Mooie verhalen weer, spannende never-ending story over de grondwet ook. Gelukkig hebben wij morgen ook weer onze eigen Prinsjesdag vol verrassingen.. eh.. onee. Uitgelekt. Groetjes!

Gijs

Keurig!

Juliette

2km rennen en dan 3.5km omlopen? knap gedaan! Blij dat je niet uitgegleden bent....die trappen zien er goed gevaarlijk uit!
Ik kon vandeweek na 2uur op m'n racefiets (indoor, onder de airco, no worries!) maar niet verzinnen waarom mijn pols zo'n pijn deed.... Maar nu weet ik het weer: pas op met trappen in bergen!

Anyway: als jullie nou zorgen dat die regering nog even blijft zitten kom ik dit keer misschien wel echt langs.... visum, vlucht en hotel zijn al geregeld. nu alleen nog een minister die verantwoordelijkheid durft te nemen.... Dus schat je kans dat ik in oktober langskom?!!

Dikke kus!

Anika

Een superverhaal, maakt dat ik ook weer zo snel mogelijk het land uit wil ipv mijn scriptie eens een keer probeer af te schrijven. Ben benieuwd naar de feesten in oktober ^^.

X!